top of page
תמונת הסופר/תMaydan Sharvit

שיווק בידי המנכ"ל: בין הצלחות וקריסות בחברות



 MarketingMinds - מנהל שיווק במיקור חוץ
ניהול מערך השיווק ע"י המנכ"ל

בנוף העסקי הדינמי של היום, גודל החברה אינו מכתיב את השפעתה או פוטנציאל ההצלחה שלה. ארגונים קטנים ובינוניים רבים (SME) התנגדו לנורמות מסורתיות והשיגו צמיחה יוצאת דופן על ידי אימוץ אסטרטגיות שיווק הנשלטות על ידי המנכ"ל. בכתבה זו, נבקר את ההצלחות והכשלונות של מנכ"לים, שמינפו את מעורבותם בפעולות השיווק של החברה כדי לגשר על הפער בין מנהיגות לאסטרטגיה.

חברות קטנות עם השפעה גדולה:

למרות שהן מסווגות כ"קטנות", חברות אלו מחזיקות בנתח שוק משמעותי ומענות ביעילות לצרכי הלקוחות. בניגוד לגישה המקובלת של מנכ"לים המתמקדים באסטרטגיות ברמה גבוהה ומאצילים את הפעולות היומיומיות לצוותים מיוחדים, מנכ"לים אלה עוסקים באופן פעיל במאמצים שיווקיים.

חברות קטנות מתמודדות עם אתגרים ייחודיים כשהן שואפות לצמיחה. היבט קריטי אחד הוא שיווק, שבו מעורבות המנכ"ל יכולה להשפיע באופן משמעותי על מסלול החברה. בעוד ששיווק מבוקר של מנכ"ל יכול להניב תוצאות חיוביות, ישנם גם סיכונים טבועים. האם היתרונות הפוטנציאליים של שיווק מבוקר מנכ"ל עולים על הסיכונים הקשורים למנכ"לים חסרי כישורי שיווק מקצועיים או שהם קשורים יתר על המידה לרעיונות פחות מוצלחים.

לשיווק בשליטת ה​​מנכ"ל יכולות להיות מספר השפעות חיוביות על חברות קטנות, מה שיאפשר להן לנווט בסביבה העסקית התחרותית ביעילות. הבה נעמיק ב-3 דוגמאות שבהן גישה זו הוכיחה את עצמה כמוצלחת:

אפל

תחת הנהגתו של סטיב ג'ובס, אפל בע"מ הדגימה את הכוח של שיווק בשליטה של ​​מנכ"ל. לג'ובס הייתה הבנה עמוקה של המותג וקהל היעד של אפל, והמעורבות שלו בהחלטות שיווקיות מילאה תפקיד מרכזי בהצלחת החברה. החזון והיכולת שלו ליצור אסטרטגיית שיווק ייחודית, תוך שימת דגש על חדשנות, פשטות וחווית משתמש מעולה, הובילו למוצרים פורצי דרך כמו אייפון, אייפד ומקבוק. הגישה המעשית של ג'ובס לשיווק אפשרה לאפל לבסס זהות מותג חזקה, לקבוע מגמות בתעשייה ולהבטיח בסיס לקוחות נאמן.

טסלה

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה בע"מ, הוא עוד דוגמה מצוינת לשיווק בשליטה של ​​מנכ"ל שנעשה נכון. באמצעות מעורבותו הפעילה במאמצי השיווק, מאסק מיקם למעשה את טסלה ככוח משבש בתעשיית הרכב. גישתו בעלת החזון והכריזמטית לשיווק, יחד עם התמקדות בלתי פוסקת בתחבורה בת קיימא, זכתה לתשומת לב נרחבת ויצרה קהל עוקבים חזק. סגנון השיווק המעשי של מאסק לא רק הניע את הצמיחה של טסלה אלא גם השפיע על התפיסה הציבורית של כלי רכב חשמליים ברחבי העולם. בשיאה הגיעה המניה למחיר של 400 דולר. עם זאת, במהלך השנתיים האחרונות חוותה המניה ירידות משמעותיות, אשר ככל הנראה מיוחסות לקבלת החלטות פחות מוצלחת של העומד בראשה.

פלטפורמת השיווק הדיגיטלי - Mailchimp

בן צ'סטנאט, המייסד והמנכ"ל של Mailchimp, נקט בגישה מעשית לעיצוב אסטרטגיות השיווק של החברה. מעורבות פעילה זו מילאה תפקיד מרכזי בביסוס Mailchimp כפלטפורמת שיווק דיגיטלית מובילה, כאשר המגע האישי של Chestnut היה מכריע בבניית המותג של החברה.

אז מהם הסיכונים בניהול השיווק בידי מנכ"ל?

אמנם יישום אסטרטגיית שיווק בהנחיית המנכ"ל יכולה להוביל לתוצאות חיוביות, אבל זה לא חף מסיכונים. כאשר למנכ"לים חסרים כישורי שיווק מקצועיים או מתבצרים ברעיונות פחות מוצלחים, עלולות לצוץ כמה מלכודות, שעלולות לסכן את הצמיחה והמוניטין של החברה.

דוגמה קלאסית היא רשת בלוקבאסטר, פעם שחקן בולט בתעשיית השכרת הווידאו, הוא דוגמה לחברה שלא הצליחה להתאים את אסטרטגיות השיווק שלה להעדפות הצרכנים המשתנות. למרות הופעת הסטרימינג המקוון והמדיה הדיגיטלית, מנכ"ל בלוקבאסטר, ג'ון אנטיוקו, נשאר עמיד בפני השינויים הללו. הוא דחה הזדמנויות לשתף פעולה עם פלטפורמות השכרה מקוונות מתפתחות והתעקש לשמור על מודל הלבנים המסורתי. היעדר חזון שיווקי אסטרטגי זה הוביל בסופו של דבר לדעיכה ולפשיטת רגל של בלוקבסטר, כאשר מתחרים כמו נטפליקס ניצלו את הביקוש הגובר לאספקת תוכן דיגיטלי.

דוגמה נוספת היא קודאק, חברת צילום ידועה, משמשת עוד סיפור אזהרה לגבי הסיכונים הכרוכים בשיווק בשליטה של ​​מנכ"ל. אל מול המהפכה הדיגיטלית, מנכ"ל קודאק, ג'ורג' פישר, לא הצליח לזהות את ההשפעה הפוטנציאלית של המצלמות הדיגיטליות על תעשיית הצילום. למרות שהמציאה את המצלמה הדיגיטלית הראשונה בשנות ה-70, אסטרטגיית השיווק של קודאק נותרה ממוקדת במוצרים מסורתיים מבוססי סרטים. חוסר הרצון של החברה להסתגל לדינמיקת השוק המשתנה ולהשקיע בטכנולוגיה דיגיטלית הוביל לנפילתה, כאשר המתחרים אימצו את המהפכה הדיגיטלית וצברו יתרון תחרותי.

בשתי הדוגמאות הללו, חוסר היכולת של המנכ"לים להתאים את אסטרטגיות השיווק שלהם למגמות השוק המתפתחות ולדרישות הצרכנים הביא לכשלים משמעותיים עבור החברות בהתאמה. הכישלון לחזות ולאמץ טכנולוגיות מתפתחות ושינויים בהתנהגות הצרכנים הובילו בסופו של דבר למותם. אז מתי החברה צריכה לשקול לגייס מנהל שיווק בכיר או לכל הפחות לשכור את שירותיו של מנהל שיווק במיקור חוץ? אלו חלק מהסיבות והדגלים האדומים שצריך לזהות ה-Board, מייסד הפעילות או המנכ"ל שמוביל את החברה.

1. אסטרטגיות לא יעילות:

אם למנכ"ל חסר מומחיות שיווקית מקצועית, ההחלטות שלו עשויות להתבסס על אינטואיציה ולא על תובנות מונעות נתונים. זה יכול להוביל ליישום אסטרטגיות שיווק לא יעילות, וכתוצאה מכך לבזבוז משאבים והחמצת הזדמנויות לצמיחה. במקרים כאלה, החברה עשויה להתקשה להשיג יתרון תחרותי או להגיע ביעילות לקהל היעד שלה.

2. התנגדות לשינוי:

מנכ"לים שמתאהבים ברעיונות פחות מוצלחים, שלא ששים לאמץ שינויים ולבצע התאמות של אסטרטגיות השיווק שלהם בהתאם. התנגדות זו לשינוי יכולה לעכב את יכולתה של החברה להישאר רלוונטית בשוק המתפתח במהירות ולהגיע ביעילות לקהל היעד שלה. על ידי היצמדות לרעיונות מיושנים או לא מוצלחים, המנכ"ל עלול להחמיץ גישות חדשניות שיכולות להניע צמיחה והצלחה.

3. חוסר מיקוד בכישורי הליבה:

כאשר מנכ"לים נעשים מעורבים מדי בפעילויות שיווקיות, זה יכול להסיט את תשומת הלב והמשאבים שלהם מיכולות הליבה והכיוון האסטרטגי הכולל שלהם. זה יכול להוביל לדילול המאמצים ולאובדן מיקוד ביעדים העיקריים של החברה. כתוצאה מכך, ייתכן שהחברה תתקשה להצטיין בתחומי הליבה של מומחיותה וייתכן שלא תנצל במלואה את החוזקות הייחודיות שלה בשוק.


4. עומס עבודה עצום:

לקיחת אחריות שיווקית בנוסף לחובותיהם האחרות עלולה להכריע את המנכ"לים, במיוחד בחברות קטנות עם משאבים מוגבלים. ג'אגלינג במספר תפקידים ומשימות יכול להוביל לשחיקה ולהפחתת האפקטיביות הן בשיווק והן בפעילות העסקית הכוללת. מנכ"לים עשויים למצוא את זה מאתגר לתת תשומת לב מספקת להיבטים מכריעים בתפקידם, מה שמשפיע לרעה על הצמיחה והצלחת החברה.


5. פרספקטיבה מוגבלת:

בעוד שמעורבות מנכ"ל בשיווק יכולה להביא תובנות חשובות והבנה הוליסטית של העסק, היא גם יכולה להגביל את הפרספקטיבה והמגוון של הרעיונות בתוך צוות השיווק. על ידי שליטה בקבלת החלטות וביישום, המנכ"ל עלול במודע או שלא במודע לחנוק את היצירתיות ולבלום את הופעתן של נקודות מבט חדשות שעלולות להוביל לאסטרטגיות שיווק חדשניות.


בעוד שלמעורבות מנכ"ל בשיווק יש את היתרונות שלה, היא גם מציבה אתגרים וסיכונים פוטנציאליים. מציאת האיזון הנכון בין מעורבות מנכ"ל והאצלה חיונית של הסמכויות למנהל שיווק בכיר הינה קריטית כדי להבטיח אסטרטגיות שיווק יעילות, הקצאת משאבים מיטבית והצלחה עסקית כוללת.



Comments


bottom of page